Psykologisk orienteringstränare

TEDESTRAND COACHING AB
www.psykologiskorientering.se
info@psykologiskorientering.se
073-810 82 35

onsdag 13 februari 2013

Vad är drivkraften - tanken med att angripa istället för att undersöka?


Hopp?
Vad tror ni, kommer psykologins företrädare att vakna idag? Kommer beslutfattarna förorda att en vetenskaplig utvärdering genomförs så snabbt som möjligt av psykologisk orientering med karta? 
  
Omedvetenhet!
Jag vet faktiskt inte, hittills har det varit stört omöjligt att få sakkunniga att lyssna. Mina klienter som blir fri från olika komplexa livsproblem snappar snabbt det jag har att säga och sätter igång med att lösa sina svåra problem. 

Se & Höra!
Hur kommer det sig att psykologins företrädare fortsätter att blunda trotsa att man kan läsa innantill om de resultat jag talar om. trots att de validerade metoder man använder idag bevisligen har mycket bristfälliga resultat, hur kommer det sig?

Angripa person och missa målet!
Man använder bl.a. nedanstående skäl till att rättfärdiga sitt ställningstagande att nonchalera och stöta ifrån sig det jag visar. Man använder min person till att utesluta vetenskap som inte är påbörjad om något man inte kan veta något om? Hur kommer det sig? Vad är drivkraften?

- Det anses att jag uttalar mig för kategoriskt
- Att jag drar för stora växlar utifrån ett begränsat antal, begränsad erfarenhet och avsaknad av ett stringent ”vetenskapligt” resonemang.


Ödmjukhet?

Ta del av nedanstående och hjälp till att starta upp en vetenskaplig utvärdering istället för att angripa min kommunikation på olika sätt. Att angripa mig kan ju inte skapa något konstruktivt? Att jag med självförtroende eller en övertygelse som är "lite fanatisk" kommunicerar ut det jag är övertygad om borde vara ett plus - och inte ett minus som används för att strunta i 100.000 tals lidande som inte har tid att lyssna på klagolåten om min kommunikation.
 

Lidande skapar!
Jag har själv gått igenom ohyggliga svårigheter. Kan inte sakkunniga förstå den känsla som uppstår när man klivit ur dödsskuggans dal med lösningen också för alla andra som utan hopp vandrar mot sin egen undergång. Skulle jag inte "veta" vad jag talar om skulle jag inte skriva det jag gör just nu. Efter 4 år - OBS 4 år på behandlingshem som patient och behandlare kunde ingen visa mig det jag visar till klienten i dokumentationen nedan på några timmar. Det är viktigt att se och förstå, inte hur jag kommunicerar!!

Egot som dödar!
Det är bara ett rättfärdigande för egna sårade känslor, att jag trampar på alla validerade metoder som inte kan fungera beroende på avsaknad av visuell överblick som lärs ut till patienten själv. Se verkligheten och sluta blunda, resultaten är kontraproduktiva och skadar mer än hjälper i flertalet av fallen. Jag har aldrig med ett enda ord sagt något negativt om något utan att argumentera för det jag visar med tydlighet och med kraft.


Jante? Moment 22? Paradox?
Jag påstår följande, och det är tydligen det som är problemet tror dessa sakkunniga, att jag påstår något. Eftersom jag påstår något så kan det inte vara sant? Jantelagen, moment 22 och en paradox i samma andetag:
 

Paradigmen utanför....
Om man inte kan ta till sig det jag visar om komplexitet kan man vare sig se eller förstå något av det jag visar. Man måste titta utanför det psykologiska fältet först, man måste se hur all annan komplex verksamhet har gått från att vara kontraproduktivt till att bli något konstruktivt där människan med framgång hanterar den komplexa problematiken.
 

Komplexitetslagarna!
Jag upprepar det för tusende gången, tänk kirurgi, innan och efter röntgen, tänk orientering, innan och efter kartan, tänk byggnation, innan och efter ritningen, dessa exempel kan mångdubblas i oändlighet, alltid samma princip, först kontraproduktiva metoder som inte fungerar tillfredsställande, sedan utveckling till visuell överblick som gör de gamla metoderna överflödiga. 

Andra paradigmskiften = vetenskapliga bevis!
Se resultaten inom hjärn - och hjärtkirurgi, se resultaten för byggandet av stora skyskrapor, se hur enkelt vi tar oss igenom den största av skogar med en karta.
 

Hur kan man missa det uppenbara?
Vad är det som gör det så omöjligt att se samma princip inom psykologin. Vad är det som får människor att sitta fast i en tro att vi ska kunna lösa något av det mest komplexa i universum när det förfallit - det mänskliga psyket, utan en visuell överblick som är skapad först som visar vägen. Denna visuella överblick måste dessutom läras ut till patienten själv om problemet ska kunna lösas i de flesta fall.
 

Dödliga fasthållanden!
Vad är det som gör att man håller fast vid något som är orimligt när det väl genomskådats? Vad är det som skapar denna destruktivitet. Att man inte kan se lösningen innan den uppfunnits är självklart, men vad är det som gör att man inte kan se det uppenbara trots att det finns framför näsan?
 

Process som övertygar!
Ta del av detta exempel på en process med karta. Det är ingen lätt process, all komplexa livsproblem är mödosamma att lösa. Men förstå för guds skull skillnaden, utan en karta är det nästintill omöjligt, med en karta får flertalet en möjlighet.
 

Frustration, människor dör!
Javisst är jag en aning frustrerad. Visst är jag en aning sårad av att bli bemött ovärdigt många gånger Visst är jag trött på att möta denna "dumhet" och "feghet"som stöttar varandra i sällskap. 

Tålamodet sinar långsamt....
Visst kan jag förstå att många helt enkelt inte förstår och handlar automatiskt utifrån präglade tankemönster, man väljer inte alltid sina beteenden oavsett om man är präglad till alkoholist eller präglad till troende på något annat man inte kan släppa taget om.

Människor vakna!

Det är att vara människa, det är det som måste genomskådas innan någon utveckling kan ske oavsett tillstånd.

Se och vakna, möt skammen, möt prestigen, passera känslorna, möt livet - människor dör
!
Jag försöker visa hur det ser ut öppet och ärligt. Försvaret blir automatiskt och aggressivt många gånger, som hos en missbrukare, man stänger av och angriper hjälparen eller den som visar ett bättre alternativ. Bara för att skydda sig mot en skam eller en prestige för att man inte förstått bättre. Det är ett allvarligt problem som först måste genomskådas.

Klienten berättar om mönstret som skapar möjligheter!
Ta del av en konkret process med karta berättad av klienten själv:
http://tedestrand.blogspot.se/2013/02/psykologisk-orientering-resultat.html

Anders Tedestrand 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar